Een ritje vol met watervallen

4 augustus 2018 - Haugesund, Noorwegen

Regen, regen en nog eens regen. Tis een mooi plaatje zo in de wolken tussen de bergen maar niet heel gezellig. We waren zelfs bang dat de camper vast zou blijven zitten in de modder. Alles is modder, in en om de camper. En ondertussen wordt ook alles beetje klam. Gelukkig viel het wegrijden mee en konden we rond 10 uur (met regen gaat alles veel sneller;-)) onze reis voortzetten.

Vandaag was het de bedoeling om van Eidfjord naar Langfoss te rijden. Onderweg komen we prachtige watervallen tegen. Zo ook die van Vøringsfoss, Het is een van de hoogste watervallen in Europa. Het water maakt een loodrechte vrije val van 145 meter. De rit is weer behoorlijk inspannend. Dwars door de bergen waar campers en vrachtwagens elkaar niet rijdend kunnen passeren. Dus spannend.

Als we rond 13u op de camping in Langfoss aankomen regent het nog steeds. Donkere wolken pakken zich samen tussen de bergen. En ik heb daar even geen zin meer in. Ik vraag aan Den of hij zin heeft om een stukje door te rijden. Tot waar zien we dan wel weer. In ieder geval richting Haugesund aan de kust. Volgens weeronline schijnt daar de zon.

Den kennende tuft hij gewoon lekker door dus en 1.5 uur later zijn we in Haugesund. Dan maar even de stad in, lekker aan een verse cappuccino, taart en wat leuke souvenirs inslaan. In ieder geval een echte Noorse Trol, die moet mee.

Naast de stad ligt een mooie camping aan zee. Haraldshaugen camping. Erg rustig met leuke wandelroutes. Naast de camping ligt ook het monument Haraldshaugen, dit monument is in 1872 opgericht om de 1000e verjaardag van de eenwording van Noorwegen te vieren met daaromheen 29 stenen waar de oude Noorse provincie namen opgeschreven staan.

Nadat ik even een wasje heb gedraaid en gedroogd gaan we eten en daarna nog even de benen strekken. Het is nog steeds bewolkt en fris maar wel droog. De route loopt langs zee en gaat weer heuveltje op heuveltje af. En ik kom weer leuke schaapjes tegen. Heerlijk! Nu maar hopen dat we morgen het zonnetje weer een keertje zien. Morgen gaan we richting Stavanger en gaan we op de veerboot. Ook weer een avontuur.

1. Tom Goldewijk:
    4 augustus 2018
    Stromende bergbeken, gevulde koeken. MOOI!!!!